Drie weken - Reisverslag uit Lane Cove, Australië van Kim Renet - WaarBenJij.nu Drie weken - Reisverslag uit Lane Cove, Australië van Kim Renet - WaarBenJij.nu

Drie weken

Door: Kim Renet

Blijf op de hoogte en volg Kim

24 April 2013 | Australië, Lane Cove

Halloooo,

Aangezien ik nu bijna 3 weken van huis weg ben vond ik het wel weer eens tijd iets te laten horen van mezelf. Ook omdat mijn vorige verslag alweer n klein poosje geleden is en er een aantal mensen zijn die geen dagelijkse updates van me (kunnen) krijgen.

Tijdens de afgelopen weken ben ik me heel erg gaan aanpassen aan de Australische cultuur met haar maniertjes en merkwaardigheden. Meestal is het hier heerlijk weer, zo rond de 25 graden, maar wanneer de temperatuur daalt tot onder de 18 graden, heb ik het koud! Noem me verwend, maar je went aan de lekkere temperaturen en dan is het vreemd als het kwik daalt. Daarnaast is het voor mij nu bijna vanzelfsprekend alles in het Engels te doen, ik lees Australische tijdschriften, doe mijn research in het Engels en praat constant Engels. Ik hoor wel vaker dat mijn Engels erg goed is, maar ik geloof dat dat vooral komt door de vriendelijkheid van de Australiërs, ze zeggen namelijk al snel dat iemand goed is in het Engels..

Afgelopen week heb ik op stage mijn research afgerond en mijn verslag erover ingeleverd. ik ben het gewend mijn creatieve proces op te starten met woordspinnen of mind-maps, hier hadden ze er nog nooit van gehoord en vinden ze het fantastisch dat ik dat soort dingen gebruik. Ik geloof dat er een hele nieuwe wereld voor Naomi open gegaan.. Mooi dat ik die deur voor haar geopend heb :). Maar jullie willen vast weten wat ik nou precies onderzocht heb. Aangezien mijn opdracht inhoudt nieuwe menuconcepten voor Wicked Foods te bedenken moet ik een leidraad en een thema hebben voor de concepten. Ik had er bij voorbaat al voor gekozen om menu's voor feestdagen te gaan ontwikkelen, vooral omdat Australiërs er heel erg van houden een feestje te vieren. Om het mezelf een klein beetje moeilijk te maken heb ik ervoor gekozen voor 5 verschillende, voor mij redelijk onbekende, feestdagen menuconcepten te ontwikkelen. Ik moet het mezelf hier wel een beetje moeilijk maken omdat ik anders uit mijn neus ga zitten vreten aangezien de werkdruk in Australië 10x zo laag ligt dan in Nederland. Ik heb gekozen voor de volgende feestdagen: Melbourne Cup day, Kerst (natuurlijk ken ik deze feestdag wel..), St. Patricks day, Chinees Nieuwjaar en Australia day. Naomi wilde heel graag dat ik iets voor kerst zou verzinnen, al was ik hier zelf niet zo enthousiast over, ik vind kerst namelijk nogal uitgemolken en het is hier redelijk lastig iets traditioneels voor kerst te bedenken aangezien het hier dan hartje zomer is.. De andere feestdagen heb ik helemaal zelf gekozen.

Melbourne Cup day is geen nationale feestdag maar op deze dag vindt de grootste paardenrace van Australië plaats. Die paardenrace vindt plaats in Melbourne en in de staat Victoria hebben alle mensen die dag vrij. In de rest van Australië moeten de mensen gewoon werken maar laat iedereen om 3 uur smiddags al zijn werk vallen om de race te bekijken. De race wordt ook wel 'the race that stops the nation' genoemd. Voor deze feestdag moet ik iets Luxueus bedenken wat op de dag zelf gegeten kan worden en deze feestdag is ook meteen de eerste die ik ga tackelen. Het is vreselijk moeilijk iets te bedenken wat luxe is, en Wicked heeft al redelijk wat menu's op de kaart staan waardoor het net wat moeilijker is iets nieuws te bedenken, maar het gaat de goede kant op. Wat betreft de andere feestdagen neem ik aan dat jullie ze wel ongeveer kennen. St. Patricks day is van origine van Ierland en ze vieren deze dag vooral het bestaan van de ierse cultuur. Dit wordt in Australië gevierd doordat de roots van veel mensen in Ierland of Verenigd Koninkrijk liggen. Australia day spreekt hopelijk voor zich, ze vieren hier dan simpelweg de ontdekking van het continent. Chinees nieuwjaar mag hopelijk toch ook bekend zijn bij jullie haha. Deze feestdagen ga ik binnen de komende 9 weken flink onder handen nemen en hopelijk kom ik met 5 geweldige conceptideeën die uitgevoerd kunnen worden.

Wat betreft het wonen hier in Australië ben ik nu helemaal gewend. Ik ben alleen nog steeds niet gewend aan de rijstijl van de mensen hier, en ik kijk nog steeds elke keer de verkeerde kant op met oversteken. Dit is soms vreselijk lastig als ik haast heb 's ochtends maar meestal kan ik gewoon op mijn gemak lopen en kijk ik gewoon goed uit. Ik ben nu ook al vaker met de bus erop uit gegaan en ik kan wel zeggen dat ik veel plekken begin te herkennen. Ik weet de weg nu wel te vinden waardoor ik makkelijker de bus neem, neemt niet weg dat het nog steeds een beetje zonde van het geld is om de bus te nemen.

Vorige week donderdag had ik vreselijk veel zin om lekker te socializen, dus had ik Jakie, een meisje wat ik heb leren kennen in het hostel, een berichtje gestuurd of ze misschien tijd had om iets leuks te doen. En ja! ze ging samen met een vriendin de stad in 'savonds om een dansje te doen en vroeg direct of ik mee wilde. Rond een uurtje of 9 ben ik richting het hostel gegaan en zaten Jakie en Julie nog in hun kloffie.. rond een uurtje of 10 zijn ze gaan douchen en om 11 uur begon de pré party in Jakies kamer. Ze hebben me ook maar meteen kennis laten maken met het 'echte' studenten drankje hier: "Goon". Eigenlijk is het gewoon goedkope wijn in een zak en is het natuurlijk het leukst die zak boven je mond te houden en flink snel te drinken. Niet helemaal mijn ding maar de alcohol is hier vreselijk duur dus ik denk dat ik het er de komende maanden mee zal moeten doen. Ik hou alleen die zak niet boven mn mond maar vul gewoon een beker.. Rond een uurtje of half 12 zijn we naar de trein gerend die ons naar het centrum zou brengen. Jakie vertelde me dat we naar de 'Ivy' gingen, een van de mooiste clubs van Sydney. En het was geweldig! Ivy is een club zoals je ze in films ziet, iedereen in nette kleding, mannen zelfs vaak in pak. De club bevindt zich op een dakterras en er is een zwembad in het midden. We hebben tot ongeveer half 3 gedanst in de Ivy en zijn toen gaan zoeken naar een bus terug naar Greenwich. De dag erna was ik helemaal niks waard op stage maar ze hebben het me vergeven toen ze hoorden dat ik een geweldige avond had gehad.

Zaterdag heeft het de hele dag geregend dus heb ik eigenlijk niet veel kunnen doen. Maar afgelopen zondag ben ik lekker de stad in gegaan met als missie de 'shopping'wereld van Sydney te ontdekken. En dat is gelukt! Wat een luxepaardjes wonen hier zeg, wanneer je een winkelcentrum in gaat liggen op de begane grond alleen maar dure winkels, ga je een verdieping hoger zijn de winkels nog luxer en duurder en in de meeste kelders liggen de voor mij betaalbare winkels. In de kelders van winkelcentra stikt het dan ook van de mensen van mijn leeftijd, ga je een verdieping hoger rondkijken zie je allemaal yups of andere succesvolle mensen. ik ben ook een kijkje gaan nemen op de bovenste verdieping van een winkelcentrum, hier vond ik winkels zoals Prada, Gucci, Burberry en andere 'echte' merk zaken. De winkels waren zo interessant nog niet, het was wel interessant om te zien dat dit soort winkels altijd Aziatische mensen aantrekt. De hoeveelheid flitsen die op me af kwamen toen ik de verdieping bereikte zorgde voor een lichte hoofdpijn dus ik heb me redelijk snel weer begeven naar een verdiepinkje lager.

Het is nu alweer woensdag en morgen heb ik lekker een dag vrij, het is morgen namelijk ANZAC day. Ïk geloof dat ik al eens uitgelegd heb wat deze dag inhoudt en mocht het niet zo zijn moeten jullie het maar even googlen. Simon, mn huisgenoot, heeft me uitgenodigd met hem mee te gaan naar de pub om deze dag te vieren. Wat ik eerder over hem zei, dat we geen klik hadden is een beetje veranderd. We praten nu wat vaker met elkaar en tis een aardige gast, beetje vreemd maarja dat is iedereen natuurlijk wel een beetje.. Ik hoop dat ik morgen echt de australische cultuur kan zien, in ieder geval de australische feestcultuur. Zaterdag staat er een uitje gepland met het personeel van Wicked Foods, allereerst is er een trivia-night en vervolgens gaan we nog met een aantal mensen de stad in. Ik heb er vreselijk veel zin in!

Nou, ik geloof dat jullie weer zo'n beetje up to date zijn, dus ik rond mijn verhaaltje weer af.

Heel veel groetjes aan iedereen!

Kim

  • 24 April 2013 - 18:26

    Pa:

    Hey You,

    Fijn dat du diene drei gevonje höbs.
    Zal nog waal effe doere bes du op de boavenste verdeiping good kens goan shoppe hahaha.
    Succes mit dien 5 concepten. Ben benuut wie de oetveuring zal zeen...
    Houd dich good
    Pa

  • 29 April 2013 - 12:09

    Pa:

    Carola schrieft:

    Hoi Kim,



    Dit is noe veur de zosde keer dat ich probeier om ein reaksie te schrieve op diene blog.
    Om de ein of angere rae luk ut neit om de reaksie te versjtuure.
    Daorom hub ich mit dien pap en mam gebeld en zal pap mien reaksie noa dich toe stuure.
    Ich venj ut heel knap van dich datste dich d’r niet unger leets kriege en datste wieer geis
    mit dien ontdekkingstoch. Good girl!!
    Ouch goud van dich datste dien opdrach al zo goud hubs aangepak,
    loat ze doa mer “ein puupke ruuke”.
    Aan de foto’s te zeen kikste inderdaad dien auge oet in Sydney, ut liek mich ein heel sjoon sjtad.
    Hoapeluk hubste goud gesloape in dien nuuj ongerkomme. Wat leuk dat ‘r doa ouch ketjes zeen, dan
    hubste toch ein klein sjtukske Zostere in ut wieje Australie.

    Zet ‘m op doa, veul plezeier en tot schrievens,

    Groetjes Carola en Hub

  • 29 April 2013 - 14:00

    Jose:

    Hoi Kim
    weer een heel tof verhaal.Je doet het goed daar,De rest weet je wel he,gr,Jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Hallo vrienden, familie en kennissen, Dit is het dagboek, maak er maar weekboek van, dat ik ga bijhouden tijdens mijn reis naar Australië. Zoals de meesten van jullie wel weten ga ik in Lane Cove, iets boven Sydney, stage lopen bij Wicked Foods. Met dit dagboek zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen in DownUnder. GROETJES!

Actief sinds 26 Maart 2013
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 39347

Voorgaande reizen:

04 April 2013 - 01 Augustus 2013

Internship Wicked Foods

Landen bezocht: